تبلیغات
آپلود عکس
انواع مین های دریایی

مین های دریایی بسته های انفجاری قدرتمندی هستد که از جمله خطرناکترین و درعین حال ساده ترین و ارزانترین تسلیحات دریایی به شمار می آیند. مین ها می توانند با اختفا در زیر سطح آب یا در بستر دریاها، مدتهای طولانی منتظر طعمه های خود باشند و با سرجنگی های قدرتمند خود به آنان ضربه بزنند.
مین های دریایی در دو نوع ثابت و پیشران دار ساخته می شوند. همچنین نحوه فعال شدن آنها به سه دسته کلی مغناطیسی، صوتی و مکانیکی (تماسی) تقسیم بندی می گردد.
مین های پیشران دار: این نوع از مینها در بستر دریا کار گذاشته و استتار (بصری و مغناطیسی) می شوند. به محض تحریک حسگرهای صوتی یا مغناطیسی پیشران مین فعال شده و بسته به نوع هدفیابی، طعمه خود را شکار میکند.
Straight Riser : مین پس از تحریک حسگر و فعال شدن، صرفا بصورت عمودی به سطح آب صعود می کند و هیچ نوع قابلیت هدفگیری ندارد.
Aimed : مین پس از تحریک حسگر و فعال شدن، موقعیت تحریک را شناسایی می کند و مستقیما به سمت آن می رود.
Homing : مین پس از تحریک و فعال شدن همانند یک اژدر هدف را شناسایی کرده و با آشیانه یابی فعال یا غیرفعال هدف را دنبال می کند.
مین های ثابت: این نوع از مینها پس از کار گذاشتن، ثابت بوده و در صورت نزدیک شدن طعمه یا برخورد با آن، در محل خود منفجر می شوند.
Bottom : مینهایی کف خواب و عمدتا از نوع مغناطیسی هستند که پس از به آب اندازی در کف دریا قرار گرفته و منتظر اثرات مغناطیسی طعمه میمانند.
Moored : مینهایی لنگردار هستند که پس از به آب اندازی لنگر آنها آزاد شده و در کف دریا قرار می گیرد. قسمت انفجاری مین نیز بصورت شناور در زیر سطح آب پنهان می ماند. این مینها اغلب از نوع تماسی هستند و با کوچکترین ضربه به شاخکهایشان فعال می شوند.
Drifting : مین هایی تماسی و شناور روی سطح آب هستند. آنها هیچگونه اتکایی نداشته و همراه جریان آب حرکت خواهند کرد و میتوانند برای شناورهای خودی دردسر ساز شوند اما در عوض ساده و ارزانتر از بقیه انواع مینها هستند.
Subsurface Drifting : همانند مینهای شناور هستند اما بصورت غوطه ور در زیر سطح آب تا بصورت بصری استتار شوند.
مین های متحرک - Mobile : این نوع مینها توسط زیردریایی ها یا شناورهای زیرسطحی بدون سرنشین در محل های تردد شناورهای دشمن کار گذاشته می شوند و اغلب از نوع مغناطیسی یا صوتی می باشند. زیردریایی ها می توانند با اختفا به طعمه ها نزدیک شده و در فواصل مطمئن مین گذاری کنند. برخی انواع مینهای موبایل شبیه اژدرها و از تیوپ پرتاب اژدر زیردریایی رها می شوند و برخی دیگر بصورت چاریوت در بیرون زیردریایی حمل می شوند.



:: موضوعات مرتبط: انواع مین , ,
:: برچسب‌ها: مشخصات مین های دریایی ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : admin
تاریخ : دو شنبه 21 ارديبهشت 1394
مین های ضد تانک

مین های ضد تانک

تعریف: مین ضد تانک مینی است که برای از کار انداختن یا از بین بردن وسایل نقلیه مانند تانک ها طراحی شده است. مین های ضد تانک، مانند مین های ضد نفر ،توسط فشار(میزان بسیار زیادی وزن لازم است)، کنترل از راه دور، جاذبه مغناطیسی یا توسط تکان خوردن میله تله(نوعی سیم تله عمودی)منفجر می شوند.

مین های ضد تانک به علت اینکه برای انجام دادن ماموریتشان به نیروی بیشتری نیاز دارند، بسیار بزرگتر و دارای مواد منفجره بیشتری نسبت به مین های ضد نفر می باشند. این مین ها ممکن است حاوی5/ 1تا 14کیلوگرم مواد منفجره باشند و معمولاً استوانه ای یا مربع شکل می باشند و اندازه آنها از 40سانتی متر قطر و15 سانتی متر ارتفاع، تا 23سانتی متر قطر و 10سانتی متر ارتفاع می باشند.

معمولاً برای انفجار یک مین ضد تانک معمولی نیاز به بیش از 135 کیلوگرم فشار می باشد. این به آن معنی نیست که اشخاصی که وزنشان از این مقدار کمتر است می توانند با اطمینان برروی یک مین ضد تانک پا بگذارند. زیرا ممکن است سیستم ماسوره خراب شده؛ یا عمداً طوری تنظیم شده باشد که با فشار کمتری مین منفجر شود.

مین های ضد تانک معمولاً دارای ماسوره قطع فشار هستند .بدین معنا که چنانچه پس از خنثی کردن هم آنها را جابجا کنیم منفجر خواهند شد.در برخی موارد، مین های ضد نفر روی مین های ضد تانک کار گذاشته می شود و اگر دراین حالت مین ضد نفر منفجر شود،معمولاً باعث انفجار مین ضد تانک می شود. آگاه باشید که اغلب از مین های ضد نفر برای جلوگیری از خنثی سازی مین های ضد تانک استفاده می شود. روش قرار دادن مین های ضد نفر و مین های ضد تانک با یکدیگر بصورت خوشه ای؛ کاری متداول می باشد.

بقیه به همراه عکس بیشتر در ادامه مطلب....



:: موضوعات مرتبط: انواع مین , ,
:: برچسب‌ها: مشخصات مین ضد تانک ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : admin
تاریخ : دو شنبه 3 آذر 1393

صفحه قبل 1 صفحه بعد